YLE: Maakunnat käyvät miljoonien brändikilpailua EU-rahalla

EU:n jakamalla maakuntien kehittämisrahalla pyöritetään miljoonien imagokampanjoita, leikitään sosiaalisessa mediassa hammasta ja rakennetaan linnunpönttöjä. Maakuntien markkinointi on miljoonien kampanjointia muuta Suomea ja naapurimaita vastaan. Pelin valuuttaa ovat yritykset, uudet asukkaat ja matkailijat.

Imagohankkeiden lisäksi rakennerahastoista on jaettu viimeisten seitsemän vuoden aikana lähes neljä miljardia euroa muun muassa yliopistoille, yrityksille, yritysklustereille ja maakuntaliitoille. Rakennerahastoista toinen, Euroopan sosiaalirahasto (ESR), tukee työllisyyttä ja osaamista edistäviä hankkeita. Summasta noin 1,7 miljardia tulee EU:lta ja kaksi miljardia valtiolta sekä kunnilta. Lisäksi hankkeisiin tavoitellaan 2,3 miljardia yksityistä rahaa. Varsinais-Suomen osuus on kaikkiaan noin 1,1 milj. €.

Katso YLEn tutkimuksen tulokset linkistä »»

Comments are closed.